Vad är hållbart mode 


De flesta aktörer är idag överens om att samhället måste utvecklas i en mer hållbar riktning. Detta inkluderar hur vi producerar och konsumerar kläder, skor, accessoarer och andra varor. Ett sätt att påverka modebranschen är att vi konsumenter blir bättre på att använda vår konsumentmakt. Plushållbart arrangerade i september 2015 eventet Hållbart mode för att få igång utbildning och information om hållbar mode och utveckling.

Anna Bismar från företaget Green Strategy presenterade en definition om hållbart mode på seminariet Hållbart mode så här: "Hållbart mode kan definieras som kläder, skor och accessoarer som tillverkas, marknadsförs och används på ett så hållbart sätt som möjligt, med hänsyn till miljömässiga, etiska och socioekonomiska förhållanden.

I princip alla större klädföretag i Sverige har idag ett pågående arbete inom hållbarhetsområdet, framförallt inom produktions- och distributionsledet, men även allt mer i användarledet (för att uppmuntra till ökad återanvändning och återvinning). Men utvecklingen går långsamt framåt. Det är svårt att förändra vanor och värderingar.



Figuren visar sju former av mer hllbart mode Green Strategy 2014

Anna Bismar menar att hållbart mode handlar inte enbart om hållbar produktion, distribution och handel utan även hur vi tar hand om våra kläder, återanvänder kläderna och köper även Second Hand. Dessutom handlar det enligt Anna Bismar från Green Strategy att vi bör börja tänka även på kvalitén på kläder vi köper. Kläder med högre kvalitét håller längre och har högre andrahandsvärde. Dessutom finns det en ny trend som gynnar hållbar utveckling: att konsumenten måttbeställer kläder från företaget. Lånegarderoben är ett annat sätt att minska klädkonsumtionen. Lånegarderoben fungerar som ett bibliotek, där man kan låna kläder istället för böcker.

Varför hållbart mode?

Varje år köper konsumenterna i Sverige över 12 kilo kläder. Mycket handlar om slit och släng. Nya kollektioner presenteras i rasande takt. Klädproduktionen har länge varit ohållbar, men vi konsumenter fortsätter att handla kläder som är skadliga för miljön och i vissa fall för de som tillverkar kläderna. Se Lena Schermans reportage från textilindustrin i Dhaka. 

Hur kan vi konsumenter påverka utvecklingen? Plushållbart tror att om om konsumenter börjar ställa krav på klädproducenter på samma sätt som vi gör när det gäller maten, så tvingas klädproducenterna att ta sitt ansvar för miljön och de anställda.

Konsumentmakt

Konsumenter och framförallt unga konsumenter behöver utbildning och inspiration. Lärarna behöver tid och stöd för att kunna inkludera hållbarhetsperspektivet i sina kurser. "Ni kan använda konsumentmakt" sa Michael Lind, en av grundarna till klädföretaget Uniforms for the Dedicated som föreläste om ansvarsfull klädproduktion vid seminariet Hållbart mode 2015.  Konsumenterna kan rösta med sin plånbok och helt enkelt sluta efterfråga varor som skadar miljön och hälsan.     

UTBILDNING  -    INFORMATION  -    INSPIRATION  -    ELLER  -    WORKSHOPS 

Behöver du hjälp att starta en studiecirkel, workshop eller ett hållbarhetsarbete på din arbetsplats eller skola kontakta Plushållbart. Hållbart mode är an viktig fråga och angår oss alla även dig som inte är intresserad av mode. Vet du vilka material som räknas som hållbara? Vad betyder att kläderna är hållbara och klimatsmarta? Vilka klädföretag i dag har bra arbetsvillkor för sina anställda? Finns det företag som fortfarande  använder barnarbetskraft? 
Behöver du komma i kontakt med inspirerande föreläsare mejla eller ring Plushållbart & Facebook Hållbart globalt och lokalt. 
Nya läsvärda böcker som handlar om Fast Fashion, Slow Fashion och tips för dig som konsument med kloka råd och fakta.
Slow Fashion - Din guide till smart och hållbart mode av Johanna Nilsson och Jennie Johansson 
Modeslavar av Moa Kärnsstrand & Tobials Andersson
Blogg SLOW FASHION av Johanna Nilsson